Welk dieet is geschikt voor mij?

dieet

Wat is er toch weinig nodig om een glimlach op je gezicht te krijgen. Op het moment dat ik dit schrijf is het echt heerlijk weer buiten. Ik heb net voor het eerst dit jaar een kopje koffie buiten in het zonnetje gedronken en zag zowaar de eerste vlinder voorbij vliegen. Het zonnetje brengt iedereen in een beter humeur, we zijn meer buiten en willen ons lijf klaarstomen voor de zomer. En dat laatste het liefste zo snel mogelijk, dus duiken we op internet om te onderzoeken welk dieet precies dat voor elkaar gaat krijgen. 

Waarom willen we op dieet?

Diëten worden meestal aangeprezen als de perfecte manier om af te vallen en jouw gewenste lichaamsgewicht te bereiken. Op het moment dat het chocolaatje (of twee) bij de koffie of dat broodje hagelslag bij een energiedip onnodige dagelijkse gewoontes zijn geworden en we moeten toegeven dat onze kleding toch net iets te strak is gaan zitten, dan is een dieet vaak het eerste waar we aan denken. 

Hoe kies ik het juiste dieet?

Zodra het voorjaar aanbreekt worden we aan alle kanten overspoeld met de belofte van verschillende voeding- en beweeg experts dat, als je hun dieet volgt, je gegarandeerd en binnen no-time een killer body hebt. Ik ga zeker niet ontkennen dat al deze diëten werken en zo zal er ook echt een variant tussen zitten die voor jou perfect zal zijn. Hoe weet je dan welk dieet voor jou geschikt is? Daarop antwoord ik het liefste…geen!

 

Ik ben geen voorstander van diëten en ik zal uitleggen waarom. 

Eenzijdig

De meeste diëten vragen je om bepaalde voedingsmiddelen niet of juist wel te eten, denk aan een koolhydraatarm of vetarm dieet. Ieder mens heeft koolhydraten nodig, het is de belangrijkste brandstof voor je hersenen, het houdt je scherp en is goed voor de stoelgang. En ook vet is een belangrijke brandstof voor je lichaam, maar dan wel de onverzadigde vorm. Het zorgt voor gezonde darmen en vermindert de kans op hart- en vaatziekten. Veel diëten zijn te eenzijdig en vergroten daarmee de kans dat je op termijn tekorten opbouwt.

Volhouden

Een dieet is pas succesvol als je het vol weet te houden. Dat lukt vaak wel een tijdje, maar het feit dat je jezelf iets ontzegt zorgt er op den duur vaak voor dat je er juist extra veel zin in hebt. Tijdens feestjes, etentjes en vakanties is het ook extra moeilijk vol te houden. Het is bewezen dat het volgen van een dieet de kans op eetbuien, een negatieve relatie met eten, een negatieve kijk op jouw lichaam en een lager zelfbeeld vergroot. En als we het vervolgens niet volgehouden hebben zijn we boos op onszelf. 

Hoe dan wel?

Als je blijft eten wat je eet en je waagt je niet aan een dieet, hoe ga je dan die kilo’s verliezen? Ik geef je 5 tips.

1. Weet wat je eet

Sta jij er weleens bij stil wat je dagelijks allemaal naar binnen werkt en of je voldoende voedingsstoffen binnen krijgt? Jouw lichaam heeft een basis hoeveelheid aan voedingsstoffen nodig, waaronder vezels, koolhydraten, eiwitten en vetten. Wil je iets veranderen aan jouw gewicht dan is inzicht in waar je je nu mee voedt essentieel. Houd eens een week lang bij wat je elke dag eet. Twee fijne apps hiervoor zijn Voedings- en calorieën tracker en Mijn eetmeter van het Voedingscentrum. In beide apps kan je je doel instellen, zie je in een handig overzicht of je ergens een tekort hebt of juist te veel hebt gegeten en kan je de barcodes van producten scannen om het invoeren van je voeding makkelijk te maken. Het is even werk, maar op deze manier word je veel bewuster van wat ieder afzonderlijk product voor je doet en als jij net zo gevoelig bent voor persoonlijke scores als ik, heb je daar meteen een stok achter de deur. 

2. Jouw stip op de horizon

Waarom wil jij eigenlijk afvallen? Interessant om hier eens bij stil te staan. Misschien heb je een heel duidelijk doel voor ogen; je wilt in je trouwjurk passen of een heel duidelijke reden, omdat je gezondheid een risico loopt. Mensen zijn meestal pas echt gemotiveerd om te veranderen vanuit een bepaalde angst of verlangen. Als de noodzaak hoog is. Wat is jouw noodzaak? Deel het met je omgeving, schrijf het op en plak het op je spiegel. En fantaseer alvast even over hoe het is en voelt als je je doel eenmaal behaald hebt. Dat geeft een boost aan je motivatie!

3. Stap voor stap

Succesvol veranderen doe je in kleine stapjes. Verwacht niet van jezelf dat je na een paar dagen je eetpatroon compleet hebt omgegooid. Pak het stap voor stap aan door bijvoorbeeld elke week of maand een eetwissel te doen. Je vervangt minder voedende keuzes door een gezondere variant. Een glas water in plaats van een glas frisdrank en volkoren pasta in plaats van een witte variant. Elke verandering heeft tijd nodig, wees dus geduldig.

4. Geniet

Afvallen wordt door veel mensen gezien als een straf, omdat je ineens niks ‘lekkers’ meer mag eten. Maar niks is minder waar. Jezelf iets verbieden werkt vaak averechts, dus om (vr)eetbuien te voorkomen mag je jezelf af en toe echt wat lekkers gunnen, zolang je er dan ook maar van geniet. En wie zegt dat gezond eten niet lekker is? Ook voor zoetekauwen als ik zijn er enorm veel recepten te vinden van lekkernijen gemaakt van onbewerkte, plantaardige ingrediënten.  

5. Kijk verder dan voeding

Wist je dat je, naast een gezond voedingspatroon, ook kunt afvallen door naar andere gebieden te kijken? Sporten en bewegen is voor de hand liggend, maar denk daarnaast eens aan doen waar je blij van wordt en kiezen waar jij je energie aan geeft. Hoe beter het met jou gaat op alle gebieden, hoe energieker je bent en dat draagt absoluut positief bij aan alle processen in jouw lichaam die jou gezond houden. Lees ook eens onze blog Gezond leven, hoe doe ik dat eigenlijk? voor meer informatie over de invloed van de eerder genoemde gebieden op jouw algehele gezondheid.